tag:blogger.com,1999:blog-4457060684749561813.post2999984230307786526..comments2024-01-18T11:22:01.941+02:00Comments on Keulakulma: Pientä pintaremppaa luvassaAKhttp://www.blogger.com/profile/03265084320063567031noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4457060684749561813.post-83622447486200133062013-03-30T10:42:36.629+02:002013-03-30T10:42:36.629+02:00Terve, ensinnäkin kiitokset mielenkiintoisesta blo...Terve, ensinnäkin kiitokset mielenkiintoisesta blogista! Valitettavasti veneenomistajan arki pakkaa toisinaan olemaan vähän tällaista, eli vastoinkäymisiä vanhassa veneessä aina tulee. <br /><br />Peräsinongelmat ovat yleisiä: vesi löytää aikojen saatossa tiensä peräsinlapaan, ja seuraukset on nähtävissä halkeamina, ruosteisina valumajälkinä ym. Noston jälkeen osa peräsimestä voi pysyä myös kosteana päivätolkulla, mistä huomaa helposti kosteusvaurion. Peräsinkorjaus on korjaamolla normisuoritus, mutta ei ihan halpa sellainen. Jos vettä peräsimessä on, niin ongelmana on väliaineen kostuminen, jonka saattaa joutua vaihtamaan. <br /><br />Kannen halkeama saattaa viitata myös väliaineen kostumiseen. Syy saattaa löytyä läheisestä venttiilistä. Mitä materiaalia (vaahto/balsa) kannessa on käytetty? Venemestarissa (10/12) oli hiljattain artikkeli kannen delaminaation korjaamisesta. Halkeamien kohdalla tärkeää estää kosteuden pääsy rakenteeseen. Pienempiin hiushalkeamiin voi käyttää veneliikkeestä saatavaa Creeping Crack Curea, joka tunkeutuu halkeamiin. Yleisesti gelcoat korjausten (etenkin karhennetun kannen sellaisten) kohdalla ongelmana on saada korjaus huomaamattomaksi. Minulla on valitettavasti suht. vähän kokemusta vaativimmista (esteettisesti näkyvistä) lasikuitutöistä. Peräsimessä/vesilinjan alla sävytyksellä ei ole suurempaa merkitystä, toisin kuin näkyvillä paikoilla. Toisaalta kaikista tärkeintä on estää kosteuden pääsy rakenteeseen. <br /> <br />Terveisin,<br />Antti<br />s/y Dolphin Dance<br />http://sydolphindance.comAnttihttps://www.blogger.com/profile/14319884399517178184noreply@blogger.com