maanantai 1. huhtikuuta 2013

Köyden pujottelua maston sisään

Kun kaksi noviisia laitetaan tekemään maston kaatamisvalmisteluja ilman herkeämätöntä valvontaa, on päivänselvää että jälkeä syntyy. Tässä tapauksessa tuli kiskottua yksi nostimista kokonaan pois mastosta ilman sen kummempia miettimisiä. Siinä vaiheessa kun koko köysi oli kannella tuli mieleen, että millaisella operaatiolla sen saisi myöhemmin sitten sinne mastoon ujutettua. Kyllähän se vähän nostatti punaa poskille. Onneksi kyseinen köysi kuuluu spinnuvarustukseen, jota ei ole tarkoitus ensimmäisellä kaudella käyttää. Kuitenkin se jäi harmittamaan.

Köysi pyöri autotallissa pitkään ja lopulta asialle päätettiin tehdä jotain. Masto oli veneen vieressä vaaterissa ja sitä pääsi helposti ihmettelemään. Jotta köysi saataisiin maston sisään, tulisi sinne saada ensin jokin apunaru tai vaijeri jolla köyden voisi vetää maston läpi. Sellaista hienoa sähkömiehen vaijeria ei ollut käsillä, joten korvaava vaijeri tehtiin itse kuparilangasta, jota oli jäljellä muinaisista radioamatööriharrastuksista. Vaijeri syntyi kieputtamalla kaksi kuparilankaa yhteen. Yhteen kieputtamalla saatiin vaijeriin riittävä jäykkyys, jotta sen pysyisi jäykkänä ja suorana koko sen matkan mitä sen tarvitsi kulkea maston sisällä.

Kuparivaijerihommat alkamassa!
Vaijerin sai parhaiten työnnettyä maston sisään suoraan päädystä.  Köysihän ei oikeasti tuosta kulje, vaan maston juuresta olevista rissoista suoraan sivulle päin.

Kun kuparivaijeri oli saatu varmuudella työnnettyä niin pitkällä että se ohitti nostimen rissan, siirryttiin työskentelemään maston yläpäähän. Homman nimi oli onkia vaijerin toinen pää esiin, jotta siihen saisi köyden kiinnitettyä.Työtila ei ollut koolla pilattu ja aukkoa vielä tukki muovinen rissapyörä. Kuparilangasta taivutettua koukkua sekä otsalamppua hyödyntäen maston sisällä oleva kuparivaijeri noukittiin esille ja ulos.

Tuolta pitäisi maston sisällä oleva kuparivaijeri onkia ulos. Kuparivaijerikoukku toimii työkaluna.
Homma hoidettu! Seuraavaksi köysi kiinni vaijeriin ja vaijerin avulla köysi maston läpi.
Tämän jälkeen olikin vuorossa helpoin osa, eli köyden teippaaminen vaijerin päähän kiinni ja köyden vetäminen vaijerin avulla maston yläosasta juurta kohti. Teippiä vaan riittävästi ettei vaijeri pääsisi irtoamaan maston sisällä. Maston alapäässä piti vielä siirtää köysi kulkemaan oikean rissan kautta. Helppo homma kokonaisuudessaan, nyt on jälleen spinnuvalmius olemassa vaikka tarvetta sille ei vielä olekaan.

2 kommenttia:

  1. Hyvä että saitte ongittua nostimen takaisin sisään. Itselläni karkasi ison nostin maston sisään viime keväänä. Kannattaa solmia päät. Spinnun noston kanssa ei kannata vitkastella vaan ottaa härkää sarvista kiinni. Kevyellä kelillä on paljon mukavampi mennä spinnulla myötäseen kuin genoalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Solmut on nyt köysissä ja olihan ne siellä jo syksyllä. Ne vain tuli avattua ja tehtyä itse niitä tuhoja kun ei ollut vielä tietoa asioista. Köydethän voi hyvin talvehtia siellä mastossakin.

      Spinnua ei olla ikinä vielä päästy kokeilemaan eikä edes olla oltu sellaisessa veneessä missä olisi spinnu ylhäällä. Vaikuttaa sen verran hurjalta touhulta että jokin kurssi tai muu lähiopetus olisi kiva saada ennen kuin sitä itsenäisesti lähtee kokeilemaan.

      Poista