tiistai 2. huhtikuuta 2013

Potkurin koputtelua

Syksyllä venettä nostettaessa potkuri ja vetolaite tutkittiin pintapuolisesti ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kasvustoa oli vähän ja sinkki oli paikoillaan. Potkurin mekanismi myös toimi moitteettomasti kun sitä käsin liikutteli. Mitään suurempia töitä ei siis ollut talveksi ja kevääksi luvassa potkurin tai vetolaitteen suhteen.

Nyt talvella sinkkiä on tullut tutkittua enemmän. Vetolaitteen alapäässä oleva sinkki osoittaa kulumisen merkkejä, mutta toisaalta kun muistaa että potkuria ei ole irrotettu useaan, jopa 5...7 vuoteen voi vain ihmetellä miten vähän se loppujen lopuksi on kulunut. Tilanne on todella merkillinen, jos sinkki ei kerta syövy niin missä syöpyminen sitten tapahtuu? Oli miten oli, sinkki näyttäisi olevan siinä kunnossa että sen voisi vaihtaa. Varaosa löytyi sopivasti veneen mukana tulleista varaosalaatikoista.

Sinkki alkaa olemaan täynnä pieniä kraatereita.

Potkuri näyttäisi olevan kiinnitetty akseliin kahdella kuusiokoloruuvilla akselin suuntaisesti. Näitä ruuveja on jo kokeiltu vääntään kohtuullisen kokoisilla työkaluilla auki ja ne vaikuttavat olevan "yhtä puuta" potkurin kanssa. Ruosteenpoistosuihkeet eivät ole tilannetta auttaneet, niitä on kokeiltu useampaa merkkiä. Ruuveja voisi vääntää vielä kovemmin, mutta riskinä on kuusiokolojen pyöristyminen sekä mahdollisesti myös pulttien katkeaminen. Kumpikin näistä aiheuttaisi tälle osastolle jo lähes ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Seuraava vaihtoehto listalla on potkurin kuumentaminen samalla kun pultteja naputellaan auki. Autotallista löytyi retkikeittimen kaasusäiliöillä toimiva pikkutohotin. Tällä voisi saada lämpöä tarpeeksi potkuriin.

Potkurin kiinnitys kahdella kuusiokolopultilla
Vetolaitteen "suojakumi" on aika haperossa kunnossa. Ilmeisesti tällä kumilla ei ole kuin esteettinen merkitys eikä se tiivistä varsinaisesti mitään. Sitä on aiemmin kuulemma liimailtu runkoon, mutta nyt se on jo siinä kunnossa että tekisi mieli tempaista se irti. Liekö tuolla lärpäkkeellä vauhtiakin hidasta vaikutus, lisäksi se tuntuu tarjonneen hyvän alusta kaikenlaisilla kasvustoille. Täytyy ihmetellä mitä tuolle oikeasti tekee, isompi ongelma on kuitenkin jumissa oleva potkuri.

Vetolaitteen kumimatto repsottaa eikä ole kovin  kivan näköinen.

6 kommenttia:

  1. Kaksi perästä näkyvää ruuvia lukitsevat lapojen tapit paikoilleen. Nämä ruuvit on saatava irti jotta saat lapojen tapit painettua pois ja irrotettua lavat. Niihin laitetaan kiinnittäessä ruuvilukitetta (sininen). On mahdollista että kiinnityksessä on käytetty liian lujaa lukitetta. Lukitteen irrottamiseen auttaa lämpö. Potkurin runko on kiinni akselin päässä olevalla mutterilla jossa on lukituksena lukkolevy. Potkurin runko vedetään ulos kunnollisella ulosvetäjällä.
    Suojakumi parantaa lähinnä alueen virtausominaisuuksia ja venevauhtia. Uuden saat vaikka Biltemasta ja kiinnitys onnistuu kontaktiliimalla.

    Näin vastasi mieheni, jolle kuvia näytin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos neuvoista! Niistä on apua. Seuraavaksi hankinnassa onkin ulosvetäjä. Vielä suojakumista, onko se jotain tiettyä vai jotain metritavaraa?

      Tänään käytiin pyörimässä paatin ympärillä ja Merikapteeni hioi pohjaa, mistä varmasti päivitystä luvassa. Mutta mutta, lunta!

      Poista
    2. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/PEITELEVY-RUNKO-25215/
      Tuolta löytyy halvalla t. se mies

      Poista
    3. Kiitos linkistä, täytyy käydä hakemassa tuollainen ja repiä vanha irti.

      Poista
  2. Hyppäsin lukijaksi :-).

    Hyvää kevättä ja - pian, alkavaa purjehduskautta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, pikkuhiljaa meidänkin lukijaporukka kasvaa. Tietotaitoa vain jakoon! Kaikki kommentit/neuvot/vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita.

      Toivotaan että kausi alkaisi pian. :)

      Poista