tiistai 11. kesäkuuta 2013

Navigointiajokurssi ja Liuskasaaren palo


 

Teoreettiset taidot oppii teoreettisilla kursseilla. Käytännön veneilyssä tarvitaan lisäksi käytännön osaamista. Navigointitaidot on hyvä osata käytännössä ja Keulakulman venekunta suuntasi 11.6. Kesäpurjeen navigointiajot -kurssille HSK:lle. Saaristolaivurin tentti läpäistiin jo joulukuussa 2012 hyvin pistemäärin ja kesäkuun alkuviikkojen aikana vesillä tuli liikuttua ahkerasti. Reitit valittiin kuitenkin helpoiksi ja hyvin paljon pysyttiin selkeästi merkityillä väylillä. Navigointi olikin enemmän maisemanavigointia kuin harpin ja viivottimen kanssa pelaamista. Kompassiakaan ei vielä ole tarvittu.


Kurssille osallistui toinen venekunta ja yksi kouluttaja. Tarkoitus oli lähteä vesille Inferno 28:lla, mutta tästä paatista oli akut tyhjentyneet. Onneksi Kesäpurjeella on HSK:lla useita veneitä ja vesille päästiin Albin Expressillä. Satamasta muuten bongattiin FE741 aivan kurssiveneen vierestä! Ennen satamasta irtautumista käytiin läpi osallistujien navigointitaustoja sekä pientä kertausta saaristolaivuritason asioista karttaa hyväksi käyttäen. Mitään suurempia laskutoimituksia ei tehty, vaan pysyttiin sen tason tehtävissä, joista pystyi suoriutumaan viivoittimen ja päässalaskujen avulla. Lisäksi puhuttiin paljon plottereista ja muista sähköisistä apuvälineistä ja niiden käyttämisestä.

Laiturista irtauduttiin oppilasvoimin ja vaikka kyseessä oli purjevene, niin tällä kurssilla purjeita ei kuitenkaan nostettu. Ensialkuun tehtävänä oli ajaa vene avoimimmille vesille turvallista reittiä pitkin. Yksi kurssilainen pinnaan ja muut karttojen kanssa tähyilemään merimerkkejä. Välillä piti hieman pähkäillä että mikäs merkki tuo nyt olikaan ja kun lähestytään tästä suunnasta niin mitä se tarkoittaa. Pian kuitenkin kardinaali- ja lateraalimerkkien merkitys palautui mieliin niillekin, joilta ne olivat ehkä päässeet hieman unohtumaan. 


Merimerkkien kertailun jälkeen harjoiteltiin eksymätaulukon laatimista. Väylien linjatauluja haettiin lähisaarista ja venettä ajettiin linjoja pitkin. Linjoilla pystyttiin vertamaan kartalta määritettyä suuntaa ja kompassisuuntaa ja todettiin että nehän eivät olleet samoja lukemia. Jokaisella kompassilla on oma eksymä ja eksymä vaihtelee eri suuntiin kuljettaessa. Eksymään vaikuttaa mm. veneessä olevat metalliset esineet. Esimerkiksi ankkurin paikan vaihto muuttaa eksymää ja eksymätaulukko on laadittuva uudelleen. Eksymä on suurimmillaan silloin kuin suuri metalliesine on magneettisen pohjoisnavan ja veneen kompassin välissä. Mentiin jo siis insinööritasolle asti ja merikapteenin mielenkiintokin alkoi tosissaan herätä.

Veneen kompassille laadittiin eksymätaulukko käyttäen kolme linjaa. Vene ajettiin tarkalleen linjalle ja linjan suuntaiseksi ja samalla hetkellä luettiin kompassin lukema. Kartalta mitattiin tosisuuntaa ja laskettiin erannon avulla magneettinen suunta. Kompassiopin mukaan näillä tiedoilla voidaan määrittää eksymä kyseiselle suunnalla. Ajamalla kolmea linjaa kumpaankin suuntaan saatiin eksymätaulukko laadittua kuudelle eri suunnalle. Käytännön elämään tämä ei vielä riittäisi ja sopivia linjoja tulisi etsiä lähivesiltä myös muille suunnille. 


Ristisuuntimista päästiin myös harjoittelemaan käytännössä. Kurssilla käytettiin Suunto Commander käsisuuntimakompassia sekä kompassilla varustettuja kiikareita. Sopivat, helposti tunnistettavat kohteet valittiin edestä ja sivulta ja otettiin suuntimat. Suuntimiin huomioitiin eranto ja kartalle piirrettiin tosisuunnat. Tosisuuntien leikkauspisteestä saatiin koordinaatit paikkaamme suuntimahetkellä. Määritettyä sijaintia verrattiin gps:n ilmoittamaan sijaintiin ja ero oli yllättävän pieni, noin 200m. Ei ollenkaan huono tulos ensimmäiseksi paikan määritykseksi. Tarkkuutta saadaan varmasti vielä lisää kunhan omien instrumenttien kanssa päästään harjoittelemaan.

Päästyämme vauhtiin eksymätaulukon teossa, huomasimme pientä savua Kaivopuiston suunnasta. Pian savun määrä kasvoi ja olimme varma että laiturissa palaa purjevene soihtuna. Uteliaisuus voitti paikanmäärityksen jälkeen ja päätimme ajaa moottorilla lähemmäksi selvittämään mitä luodon toisella puolella todella tapahtui. Päästyämme Carusellin edustalle, tilanne selvisi heti: Liuskasaaren venevaja oli tulessa. Aluksi tilanne vaikutti vain pieneltä palolta, joka sammuisi hetkessä paikalla olevalla palokalustolla. Paikalla olevan palokalusto oli nimittäin varsin mittava. Alla olevista kuvista kuitenkin selviää, että tilanne olikin paljon pahempi miltä näytti.

Ensimmäiset savuhavainnot tehtiin Liuskasaaren eteläpuolella. Tässä savua jo selvästi enemmän kuin ensimmäisellä havainnointihetkellä.
Todellinen tilanne selvisi lähemmäksi ajettua.  Seuraavat kaksi kuvaa on otettu noin kymmenen sekunnin sisään...

Savukaasut syttyvät ja koko rakennus on liekeissä hetkessä.

Kaasupullojen räjähdykset kuuluivat, palaminen oli todella voimakasta

Savuvana näkyi varmasti pitkälle
Kurssi läheni loppuaan ja päätettiin poistua paikalta.

3 kommenttia:

  1. Huhhuh. Aika rankka toi palon syttymistahti!

    Noi kurssit vaikuttaa aika mielenkiintoisilta. Pitäisi itsekin joskus hieman katsella, jos niistä löytyisi sopivaa tarjontaa. Itselläni alla vuokraveneen kuljettajakurssi sekä koko ikä jollain tasolla veneilyä, vaikka purjehdus onkin vasta tänä vuonna astunut kuvioihin.

    Minkä järjestäjän kursseilla olette olleet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ollaan käyty Kesäpurjeen kursseilla Helsingissä. Tähän mennessä on käyty siellä purjehtijakurssi, dieselkurssi, vhf-kurssi, satama-ajokurssi ja navigointiajokurssi. Myöhemmin olisi tarkoitus vielä käydä ainakin perämieskurssilla. Purjehtijakurssi oli meille sopiva, kumpikaan ei tiennyt purjehtimisesta mitään. Käytännössä nyt ollaan tämä kesä jo menty sen kurssin oppien mukaan ja eteenpäin on päästy.

      Kovasti ollaan pidetty näistä kursseista, varsinkin kun kurssiveneet vastaavaat kooltaan tätä meidän paattia. Ihan turha treenata jollain +30 jalkaisella mukavuusveneellä jos oma paatti on jotain ihan muuta. Kouluttajat ovat hyviä tai erinomaisia, riippuen ihan tapauksesta. Näitä kursseja voi suositella. Toki Helsingistä löytyy muitakin kouluja, mutta näistä ei meillä ole kokemusta.

      Poista
  2. Löysin teidän blogin ihan sattumalta tuolta erään toisen blogin listoilta. Onpas teillä ollut jännittävät hetket siellä! Hurjaa vauhtia kyllä tuo vaja kohahti tuleen.

    VastaaPoista